Oua

Consumul de ouă pe cap de locuitor în România este undeva între 230-250 ouă pe cap de locuitor.
Ouăle conţin aproximativ 6 grame de proteine, 5 grame de grăsimi şi urme de carbohidaţi, precum fierul şi toate vitaminele cu exceptia vitaminei C. Majoritatea vitaminelor se găsesc în gălbenuş.
Ouăle sunt bogate surse de nutrienți, în special proteine. Un ou mare conţine 12% din valoarea de proteine necesară zilnic.


Ouăle au grosimea cojii variabilă între 2,8 și 3,8 mm. Coaja este permeabilă cu aerul şi are aproximativ 10000 de pori, necesari pentru schimbul de aer dintre conţinutul oului şi lumea exterioară, care se realizează în timpul reproducerii. Porii, permit și substanţelor odorante să patrundă în interior, deci niciodată să nu depozitaţi ouăle lângă alimente cu miros puternic. Depozitarea ouălor cu vârful în jos le va menţine proaspete o perioadă mai lungă. În acest fel bula de aer din interiorul oului va fi orientată către vârf. Altfel, această bulă de aer poate creşte şi introduce rapid germeni care vor spori stricarea oului.

În multe ţări, ouăle nu sunt ţinute în secţinea pentru lactate. In Gemania de exemplu, ouăle nu trebuie ţinute în frigidere dacă nu au mai mult de 18 zile. Ouăle proaspete sunt protejate de coajă şi proteinele din albuş aduc o auto protecţie. Astfel fiind spus, trebuie să pui ouăle în frigider imediat după ce le cumperi. Compartimentul BioFresh al frigiderelor este perfect în acest scop.Forma arcuită face structura oului mai puternică. Dacă o forţă este aplicată pe suprafaţa unui ou, este distribuită întregii suprafaţe. Aceasta e importantă pentru incubaţie.

Găinile sunt cele mai comune şi răspândite animale domesticite de pe glob. Se estimează că există aproximativ 21 de miliarde de gaini pe glob.

Cine a fost primul, oul sau găina? Evoluţia a răspuns la această întrebare. Ouăle există de aproape 300 de milioane de ani. Păsările, de care aparţin găinile, sunt „doar” de 150 de milioane de ani. Cand vorbim în special de găini, prima gaină se trage dintr-un ou al unui animal care a fost aproape – dar nu chiar – de a fi gaină.

    Nutrienți se găsesc și în albuș, însă gălbenușul conține cantități mai mari. Valorile nutritive nu se schimbă, indiferent dacă oul este crud sau pregătit termic. Există totuși un avantaj în cazul ouălor preparate: ouăle crude consumate în cantitate mare pot împiedica absorbția de către piele a biotinei, vitamină esențială pentru piele și păr.
    Unele persoane preferă ouăle cu coajă brună, pe care le consideră mai bune pentru sănătate. Această idee este total lipsită de temei deoarece culoarea nu are nimic de-a face cu calitatea, ci depinde de genele fiecărei găini și de rasa păsării.
    Timp de mulți ani s-a afirmat că nu trebuie consumate mai mult de două ouă pe săptămână pentru a nu mări cantitatea de colesterol din sânge. Deși acest mit a fost demolat acum circa 30 de ani,
    ideea persistă încă. Contrar grăsimilor de origine animală, nivelul ridicat de colesterol din ouă nu are practic efect asupra nivelului de colesterol din sânge